2006/10/08

Boh

Je zjednotenie, je neovplyvniteľná vyššia moc, je najvyšší.
Je stvoriteľ prírodných zákonov, náš stvoriteľ, náš otec.
Je náš spoločenský duch, ktorý nám dáva silu.
Je láska, lebo iné ani nemôže byť.
Je náš, je stvorený na náš obraz, zaujíma sa o všetko, o čo sa zaujímame my, hľadá riešenia pre nás.
Vchádza do nás, je v našich myšlienkach.
Bol na počiatku a je stále s nami, rastie v nás.

Ovláda spoločenstvo ľudí, mocní vládnu v jeho mene, lebo je to jednoduchšie a účinnejšie, vládnuť v mene niekoho, ako sám byť diktátorom. Iba zvieratá žijú bez Boha, v tom sa od nich odlišujeme.

Človek sa stal človekom len preto, že má Boha.

.

23 komentárov:

  1. wabt, zaujímavé, no pre ateistu kontroverzné vyznanie... :)
    Praješ si, aby zostalo len tvojim osobným vyznaním, či je možné chápať ho aj ako pozvanie k zamysleniu a polemike?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hm, pri "druhom čítaní" sa mi text javí inak...
    takže z polemiky asi nič nebude :)).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. hogo, nie je to žiadne vyznanie, a nie je to ani o teizme, či ateizme, nie je to o náboženstve, je to len zamyslenie nad svetom a nad nami v ňom. Ako keď červík zdvihne hlavu a zistí, že ten svet je nejaký pustý, že je v ňom sám...
    A polemika? Veď život sa skladá z predlemík, lemík a polemík...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Prave dnes som pocula velmi jednoduchu detsku uvahu na tuto temu. Citujem: Boh nam dal zivot a prirodu. Je na nas, ako tuto moznost vyuzijeme a nie je jeho chybou, ked nieco spravime zle.
    Kde ze ma tvoj clanok plusko? Posielam.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. elisabeth, to bola len malá sonda a neviem, či dobrá... Inde.. bola podobná téma v niekoľkých článkoch, tak som si to skúsil predstaviť, ako by to mohlo byť, ale neviem ako to je...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ,,Ovláda spoločenstvo ľudí, mocní vládnu v jeho mene, lebo je to jednoduchšie a účinnejšie, vládnuť v mene niekoho, ako sám byť diktátorom"

    nie je mi jasné,wabt, čo si touto vetou chcel povedať...on nás neovláda, dal nám slobodnú vôľu rozhodovať, ako s ňou naložíme, je len na nás, z tej vety to vychádza, akoby bol on v skutočnosti diktátorom, preto je pre mocných výhodné vládnuť v jeho mene.. alebo aj to je možné, že som jej vôbec, ale vôbec neporozumela..

    ostatné je veľmi pekné a veľmi výstižné..

    OdpovedaťOdstrániť
  7. mia, vychádzam z toho, že mocní zvyknú zdôrazňovať, že boli poverení Prozreteľnosťou. Ja si myslím, že sa tak iba skrývajú svoje neobmedzené ambície. Možno som to zle formuloval.
    Máme slobodnú vôlu, ale len v medziach svojich ľudských možností. Beh sveta, vesmíru určuje On.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. wabt, s týmto tvojím vysvetlením súhlasím ,,Beh sveta, vesmíru určuje On", aj naše osudy riadi.. dal nám iba ten priestor, ktorý je ohraničený mantinelmi, v tých sa pohybujeme podľa svojich možností a schopností, ale kam nás dovedú...fátum..

    OdpovedaťOdstrániť
  9. wabt, mia, tak tu sa už ateistovi nedá nezastarieť... :)
    wabt, na jednej strane píšeš “Je náš, je stvorený na náš obraz...” čo chápem tak, že je výplodom ľudského ducha, na druhej strane tvrdíš “Beh sveta, vesmíru určuje On”.
    Vnímam v týchto dvoch vyjadreniach zásadný rozpor. S prvým (v interpretácii, ktorú som uviedol) súhlasím, s druhým nie...
    Ak pre účely tejto (po)lemiky :) prijmem predpoklad, že Boh jestvuje, potom sa pýtam: z čoho plynie tvrdenie “(Boh) Je láska, lebo iné ani nemôže byť.”?
    Prečo by Boh nemohol byť aj niečím iným než láska? A ďalej, môže vari človek o Bohu robiť akékoľvek absolútne súdy???
    “Iba zvieratá žijú bez Boha” ... z čoho to plynie?
    Nie sú vari zvieratá, rastliny a všetko živé tiež jeho výtvorom, jeho dielom, nevdýchol im tiež život?
    Sú vari všetky živé tvory (s výnimkou človeka) len na úrovni neživých vecí?
    Načo im teda Boh vdýchol život, ak nemajú aj dušu, i keď menej rozvinutú než človek?
    mia, píšeš, že “aj naše osudy riadi..“... kam sa teda podela slobodná vôľa, ktorú nám dal a pre ktorú sme boli vyhnaní z raja s biľagom dedičného hriechu???

    OdpovedaťOdstrániť
  10. hogo, nemaj mi to za zlé, ale nebudem rozvíjať diskusiu na túto tému s ateistom..:)
    môj názor na to z minulosti iste poznáš :)
    viera je osobná vec každého, aj tu som iba vyjadrila súhlas s wabtom i pochybnosť o jednej vete.. nič viac..

    OdpovedaťOdstrániť
  11. mia, rešpektujem tvoje rozhodnutie, no je mi ho ľúto, mohli sme si tu pekne popolemizovať (keď už ku mne na blog polemizovať nechodíš... ;().
    Veď ja som taký holubičí ateista :), mne nejde o to, aby som ti vieru vyvracal, bral či znevažoval.
    Len by som rád isté veci (aj v prístupe veriacich k viere a v ich predstavách o Bohu) lepšie pochopil... nič viac... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. hogo, rozdiel je v tom, že ja sa nebijem za svoj názor, ja na seba nechám pôsobiť aj tvoj, platí to, čo som už povedal, nesporím sa o ateizmus, len sa zamýšľam nad svetom, vesmírom, nad vecami, ktoré často nie je možné dokázať, ani vyvrátiť.

    Správne si pochopil, že v mojej úvahe je skrytý rozpor. Nešlo mi o jednoznačné tvrdenia, dalo by sa len povedať, že myslím a kto myslí, má aj pochybnosti. Vieš, že o viere niet diskusií, tá je každého vnútorným presvedčením a netreba ju dokazovať.

    Beh sveta a vesmíru určuje On... Kto je to? Boh, alebo súbor prírodných zákonov, ktoré ustanovil, alebo nejako vznili. Nejako vzniknúť museli, vnikli z narušenia rovnováhy tak, aby ju znova dosiahli? Nemôžeš slová mojej úvahy brať tak úzko a jednoznačne. Chápem, že tvoj postoj je jednoznačný, si ateista (ako si sa vyjadril). Je to tvoje presvedšenie, ja také nemám.

    Ak príjmeme predpoklad, že Boh existuje, je to pojem a môžem si ho naplniť svojou predstavou, a nikto nám ju nevyvráti, lebo to sa nedá (dokázať, ani vyvrátiť, je to v oblasti viery). Tak prečo v pojme Boh nemôžem vidieť dobro a lásku (aj niečo iné...)? Prečo nemôžem veriť, že dobro a láska ma privedú k ďalším dobrým veciam?

    Človek nerobí súdy o Bohu, súdi iba svoje vlastné predstavy a ňom. O zvieratách, to som iba domýšľal, lebo mi nie je známe, že by zvieratá podobne ako ľudia mali svoju ideológiu, svoju filozofiu stvárnenú v nami viditeľných prejavoch. To neznamená, že nemajú dušu, duša je o prejavoch života. Tu naozaj narazíš na rozpor, o ktorom som hovoril... (...stvorený na náš obraz). Duša ešte neznamená uvedomenie si Boha (dušu máš aj ty, ajkeď si ateista, dúfam...).

    Všetky tvory, všetky veci majú toho istého autora, pochádzajú z toho istého okamihu času (big-beng? a evolúcia...). Slobodná vôla nám bola daná, resp. máme ju, ale fakt je, že má ohraničania okolnosťami, prostredím, energiou, spoločnosťou, autocenzúrou (svedomím, morálkou, výchovou) atď. Vieme kto, alebo čo riadi pohyby planét, vznik nových hviezd, ich zánik? Príroda, jej zákony... Dobre a tie sa kde vzali?

    Nechel som polemiku na náboženských základoch, chcel som sa iba zamyslieť nad svojimi predstavami.

    .

    OdpovedaťOdstrániť
  13. wabt, tvoje zamyslenie v samotnom texte na blogu i v tomto komentári je zaujímavé a podnetné, a nebolo/nie je mojou ambíciou ti v ňom niečo vyvracať.
    Išlo/ide mi skôr o proces približovania sa k pravde.
    Ak v zamyslení vidím tvrdenie a neviem nič o jeho zdrojoch, jednoducho ma zaujíma, o čo sa to tvrdenie opiera ("Je láska, lebo iné ani nemôže byť.").
    Nič viac, nič menej... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. hogo: Definicia "vyssieho bytia" ako laskaveho je velmi trefna. Totiz nenavistna "vyssia bytost" by mala moznost ludske pokolenie vyhubit - tak ako my hubime tvory.....cize jej vztah k nam musi byt pozitivny - davajuci...

    OdpovedaťOdstrániť
  15. elisabeth, smrteľnosť možno považovať za pokus o hubenie (ktorému živé tvory vzdorujú plodením ďalších generácií) a „vyššiu bytosť“, ktorá nám ju dala do vienka, možno považovať za nenávistnú... čiže jej vzťah k nám za negatívny - trestajúci...

    OdpovedaťOdstrániť
  16. hogo, ak môžem reagovať, plodenie (množenie) je spôsob prežitia, je to len technológia, ktorá zároveň prináša nutné zlepšenia, to nie je hubenie, smrť je zákonitá len po odovzdaní informácií pokračovateľom, keď už je život zabezpečený...

    OdpovedaťOdstrániť
  17. wabt, nevravím, že hubením je plodenie (množenie), ale smrteľnosť.
    A že plodenie je technológia, ktorá prínáša nutné zlepšenia?
    Áno, lenže je to technológia evolúcie, nie Boha.
    Podľa kreacionistickej koncepcie vzniku života Boh stvoril človeka na svoj obraz, tzn. stvoril ho viac-menej dokonalého a nejaké zlepšenia by veru nutné nemali byť... kto by si trúfol opravovať božie dielo?
    Vravíš, že smrť je zákonitá len po odovzdaní informácií pokračovateľom?
    A čo smrť nemluvniat a nedospelých detí?

    OdpovedaťOdstrániť
  18. vzduch, štandardne vecný príspevok. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Hogo: plodenie bez zaniku by bolo nelogicke - priroda nepozna taku variantu a kedze chapanie vyssej bytosti vychadza z ludskeho chapania prirody, tento argument nie je dobry. Ak nieco vznikne, musi to logicky aj zanikat.

    vzduch - teokraticke diskusie sa zdaju vela ludom bez pointy, preto sa do nich nezapajaju.

    OdpovedaťOdstrániť
  20. elisabeth, logika, podľa ktorej "ak niečo vznikne, musí to aj zaniknúť", je logika empirickej skúsenosti smrteľných bytostí žijúcich v ohraničenom priestore.
    Platí takáto logika aj tvárou v tvár večnosti, nekonečnu, nesmrteľnosti? Dá sa pre také tvrdenie získať alebo z niečoho odvodiť nejaký vierohodný dôkaz?

    OdpovedaťOdstrániť
  21. hogo - nesmrtelnost, vecnost, nekonecno su tie prave vyrazy viery v nieco vyssie ako je empiricka skusenost smrtelnika s okolitym kolobehom vzniku a zaniku. Tam, kde konci tento druh logiky zacina viera.
    Vierohodny dokaz podla mna viera mat nemoze. Potom to uz totiz nie je viera, lebo ked viem, ako preco atd, uz tomu nemusim verit - mozem to vediet, odvodit si to, ziskat dokaz.

    OdpovedaťOdstrániť
  22. elisabeth, nežiadal som o dôkaz viery, ale o dôkaz tvrdenia "ak niečo vznikne, musí to aj zaniknúť"...
    No sťahujem túto otázku, odpoveď na ňu vari ani nie je až tak zásadná, ďakujem za výmenu názorov a prajem pekný večer. :)

    OdpovedaťOdstrániť