2006/11/20

Podobnosť čiste náhodná...


Mám takú teóriu, že všetko ľudské poznanie pochádza z pozorovania a z porovnávania. Dá sa to dokumentovať aj na fotografiách. Niekedy, ak je na snímku zložitejšia štruktúra, a obrázok je otočený, pôsobí len svojimi líniami, farbou, či štruktúrou, ktorá sa na prvý pohľad nemusí podobať na nič známe. Alebo sa na niečo podobá, čo to vlastne nie je. Má to zvláštne čaro záhad. Čaro zmizne, hneď, ako si obrázok otočím do správnej polohy.



Ale o tom som vlastne nechcel... Všimol som si, že niekedy prisudzujem podobné vlastnosti podobne vyzerajúcim ľuďom. To môže riadne sklamať, ale zväčša mi to vychádza. Jeden kolega sa nápadne podobá na iného, tak som im automaticky prisúdil podobné vlastnosti a vyšlo to.

Podobne mi to skoro vždy sedelo aj s menami, hlavne ženskými. Eva je vždy Eva, Mária je Mária, Božena je Božena.... (tie mená som použil náhodne, ako príklad...). Možno aj ja mám niekde dvojníka, ktorý má podobné vlastnosti. Keby som ho stretol, hneď by som vedel, na čom som...

5 komentárov:

  1. velmi zaujimava uvaha, ano, je to tak, aj ja podvedome hladam spolocne vlastnosti ludi, ktori mi pripominaju niekoho z minulosti...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. wabt, niečo na tom bude.. raz som mala negatívnu skúsenosť s mužom menom ernest..odvtedy vo mne toto meno vyvoláva nepríjemné pocity..nemyslím však, že toto moje uvažovanie je vhodné a správne..
    eva nie je eva, mária nie je mária ani ernest nie je ernest.. každá táto bytosť je jedinečná a každá je iná..dobrá, zlá.. to je jedno... je však iná..

    OdpovedaťOdstrániť
  3. mia, tvoj záver má správnu filozofiu, ale ja som myslel na to, že tento spôsob prvotného, východiskového posudzovania len akosi mimovoľne ovplyvňuje začiatok nášho spoznávania... Je to hľadanie "pevného bodu".. Nejde o to, či je to správne, alebo nie.. Je to odpozorované zo života... a ten je taký.

    Je to aj prirodzené pripomenutie si známej osoby minulosti (ako píše anonym..) a hľadanie zhody, alebo odlišností. To je presne to porovnávanie, ktoré mimovoľne robíme na každom kroku... s tým názorom by som ja súhlasil.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. wabt, ja s týmto tvojím článkom samozrejme súhlasím, aj som to povedala.. je to tak..je to život..
    no ja sa snažím nehľadať podobnosti, lebo každý sme naozaj iný..:)
    a o každom si chcem urobiť úsudok len na základe toho, aký dojem na mňa urobí, bez porovnávania s inými ľuďmi..ako jedinečná bytosť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mne to dlho vychadzalo, hlavne s nebeznejsimi menami......az sa mi to raz prelomilo na mene Sabina...a odvtedy mi to s ludmi nevychadza :D
    Ale krajina este nikdy nesklamala :)

    OdpovedaťOdstrániť