2007/03/11

Obsluhoval som anglického kráľa

Mám za sebou ďalší kultúrny zážitok... ak sa to tak dá nazvať, bol som v kine.
Vopred upozorňujem náročných čitateľov, že toto nie je recenzia filmu, je to iba poprehŕňanie sa vo vlastných dojmoch z filmu a jeho blízkeho okolia... Priznávam, že sám som nenatočil žiaden celovečerný film, moje prvé a posledné filmové veľdielo - dokument, mal iba 20 minút... Neskôr som točil dlhšie formáty, ktoré mávali po spracovaní max. 60 minút, ale to už bolo video...
Poďme však k veci, keď tak nad tým uvažujem, chodíme do kina takmer vždy na nejakú výzvu. Najčastejšie je to spoločenská výzva produkovaná reklamou. Ísť do kina, na to musí byť nejaký dôvod. Nechodíme do kina ako kedysi, že sme si pozreli program a hľadali sme, čo hrajú...

Dnes ideme do kina preto, lebo všetci o tom filme hovoria, v TV je silná reklama, píše sa o ňom v novinách, na blogoch. Už vieme, o čo ide, len to treba vidieť na vlastné oči, aby sme vedeli kde je sever... nezaujímame sa, čo hrajú v kine, ale hľadáme kino, kde hrajú práve tento film...

Stávame sa kolieskami vo filmovom priemysle... Stávame sa súčasťou súčasnej kultúrne-konzumnej civilizácie (aspoň čo sa týka filmu). Nevidieť film, o ktorom sa hovorí, je spoločenský prehrešok...

Tak sme včera videli, ako Huba obsluhoval anglického kráľa. Vlastne to sme nevideli, ale videli sme Hrabala prepísaného do súčasnej filmovej češtiny. Naozaj, prečítal som niekoľko Hrabalových kníh a tie dojmy boli trochu iné. Samozrejme, bol som vtedy o dosť mladší a kniha dáva priestor fantázii... Tým nechcem povedať, že som sa na filme nezabával.

O samotnom filme sa už dosť popísalo, tak nebudem nosiť drevo do lesa... Ja som si ho priradil takmer na úroveň filmu Musíme si pomáhať, aj keď žiadne porovnávanie nie je na mieste.

Skrátka, je to výzva, musíte ten film vidieť...

4 komentáre:

  1. film som veru videl, ale niečim ma sklamal. neviem presne definovať, že čím, ale čakal som trošinku viac, niečo iné. a, hm, nikdy by som si nepomyslel, že to budem od filmu požadovať, ale privítal by som menej erotiky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. filoss, nechcel som o podrobnostiach, ale, ak si prečítaš jeden odstavec môjho "Titulkovania", je to niečo podobné, taká povinná výbava filmov súčasnosti.. Našťastie vulgarizmy trochu strácajú na popularite... dôležité je, že si film videl, máš to za sebou... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. nevidela som, nemôžem sa pripojiť, no menzelove predošlé filmy sú pre mňa nenapodobiteľné..netradičnými pohľadmi na svet a netradičnými pohľadmi spoza objektívu kamery.. tieto dva aspekty u menzla sú pre mňa zárukou, že pôjde o zaujímavý film..ja si počkám na dvd a pozriem si ho raz (a možno i dvakrát.. lebo opätovným pozretím človek objaví oveľa viac pozoruhodností, ako na prvé videnie) v pokoji obývačky, v pohodlnom kresle a s horúcou kávou v ruke..
    ..i keď nepopieram, že ísť do kina má tiež asi svoje čaro.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. chystám sa napriek tomu, že každý o ňom vraví niečo iné, tak som zvedavá

    OdpovedaťOdstrániť