2007/04/07

Apocalypto - bol som v kine

Vraciam sa ešte raz k filmu Apocalypto, tentokrát s vlastným názorom a dojmami. Film patrí k tým s veľkou reklamou, k tým o ktorých sa veľa píše.

Mám dojem že film verne zobrazil všetko to, čo som už v minulosti o kultúre Mayov čítal. Mel Gibson asi čítal tie isté knihy ako ja - svet má dnes jednu kultúru a ľudstvo jeden pohľad na svoju históriu vytváraný postupne filmovým priemyslom (napriek množstvu teórií a slobode slova i názoru). Po tej stránke sa teda prekvapenie nekonalo.

Film bol akčný od začiatku do konca, bol to príbeh strhujúci až hrdinský. Netrápilo ma, nakoľko je podobný skutočnosti, lebo pôsobil vierohodne. Reči o krutých scénach... akosi to išlo mimo mňa, boli tam scény, ktoré naozaj boli drastické, ale už sme asi dosť "vypreparovaní" na filmovú krutosť, tak to už tak nedvíha zo stoličiek.

Film neukázal veľa z predpokladaného spôsobu života Mayov, bol to len krátky úsek, jednostranne zameraný na jednu udalosť s jej súvislosťami. Krutosť Mayov vynikne v porovnaní s našim pokojným životom, ak ju však porovnávame s konaním našej civilizácie pri osídľovaní Ameriky, počas "našich" vojen, tak neviem...

V dnešnom chápaní je to vlastne vojnový film a práve táto podobnosť s realitou nedávnou i súčasnou ma priviedla k myšlienke, ako málo sa konanie ľudstva od čias Mayov (Sumerov, Filištíncov... a pod.) zmenilo v čase kríz a vojen. Zmenili sa prostriedky, ale podstata, snaha zabíjať a získavať životný priestor sa nezmenila.

Apocalypto

.

2 komentáre:

  1. wabt, záver tvojho článku je najvýstižnejší..
    dejiny kohokoľvek, teda ktoréhokoľvek z národov sú dejinami prelievania krvi a tak to aj vždy ostane..a dôvod sa vždy nájde, buď je to územie, alebo idea.. za všetkým je však túžba po moci a ovládaní..
    len forma zabíjania sa mení.. dnes je omnoho rafinovanejšia..

    OdpovedaťOdstrániť
  2. mia, mám taký zlozvyk, že za všetkým hľadám niečo skryté... Preto ma oslovujú filmy, ktoré sú námetom na premýšľanie...

    OdpovedaťOdstrániť