2007/08/23

Záhorácke oné...

Nie som v jedle prieberčivý, ale mám radšej jednoduché jedlá. Napríklad taká dobrá slanina s čerstvým chlebom a cibuľou, alebo hrianka s cesnakom... Kedysi, keď sme sa ešte nebáli šialených kráv, bol mojou pochúťkou aj tatársky biftek...

Môj prvý tatarák bol na návšteve u spriatelenej rodiny a pretože on bol (mladý) lekár a lekári v tej dobe dostali u mäsiara tie najlepšie kúsky, mal výbornú surovinu na tatársky biftek. Spočiatku som na to surové mäso a surové vajce hľadel s nedôverou, ale korenie ma presvedčilo, že chuť bude dobrá.

Bola. Do zlatava opečené hrianky, na to surové mäso premiešané s kopcom čierneho kerenia a s vajcom, chrumkali sme a vychutnávali... Samozrejme, zapíjalo sa to dobrým vínkom, možno trochu nadmieru, lebo záverečná reč prišla až neskoro po polnoci... Ráno mi nič nebolo, žiadne následky, len na druhý deň v práci prišla krátka nevoľnosť od žalúdka, ale tá možno bola od slabých raňajok...

Tatársky biftek som si odvtedy dal ešte niekoľkokrát, stále mi to chutilo. Dnes by som už nemal odvahu. Som opatrný na jedlá, ktoré sú mi cudzie, a na jedlá, ktoré sú vyhlásené za rizikové a tých stále pribúda (po čase aj ubúda)... Vzdal som sa hríbov, aj keď mi chutia, len do rizika z amatérskych zberov sa mi nechce. Z toho košíka uznávam len hlivu...

Dnes som dostal na stôl niečo, čo mi moje chuťové bunky nechceli uznať za dobrotu. Vraj sa to volá "záhorácke kurča". Aj som si pozrel recept, ale uznajte, či to môže byť dobré: kura, slanina (zatiaľ to ide..), mrkva, petržlen, zeler (záleží na množstve a pomere, ak sa to preženie, je zle), cibuľa, bobkový list (!), nové korenie ! a ten zbytok: soľ, cukor, múka, biele víno a olej...

Zle sa to číta, ak čítate Život odporúčam tento recept radšej neskúšať... Ale nemyslite si, že som nejako rozmaznaný, naozaj zjem všetko (čo je dobré), čo mi schvália moje chuťové receptory... A nielen oni. Práve dnes som sa dočítal u osla, že aj naše črevá majú svoje chuťové bunky a čo sa im nepozdáva, toho sa chcú rýchlo zbaviť...

Kde je pointa? No, ani tak narýchlo neviem, tak končím a bežím...



(Upozornenie: akákoľvek podobnosť so skutočnosťou a s mojim dnešným obedom je čiste náhodná...:)

11 komentárov:

  1. Juj! Také oné, či záhorácke, či iné oné by som mohol hocikedy. Rizikové jedlá nemajú vplyv na moje chute. Iba na moju hmotnosť... :-(

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Chlieb s cibuľou a so slaninou bezkonkurenčne obľubujem, tatarák je na 2. mieste. Dodnes si na ňom pochutnávame na každej oslave u mojej švagrinej - to už je taký náš skoro rituál. Bez neho by sa tá oslava u nej tuším ani nepočítala.
    :-) No a v iné dni sa snažíme stravovať zdravo.(?)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. maroško, čo tam po hmotnosti, dôležitá je chuť do jedla, lebo ako sa hovorí, všetko ide cez žalúdok..

    silviah, na ten tatarák by som sa dal nahovoriť, len mi ho nikto neponúka... mám toto považovať za ponuku? (keď nie, tak si zase, iba domýšľam.. :) Ostáva mi len zdravé stravovanie...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. tatráku sa neboj.. ja ho konzumujem v pohode, len mäsko nie je hovädzie..takže taký falošný tatarák.. ale je dobrýýýýýýýýý !
    hlavne s tou hriankou a vééééľa cesnakom :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. mia... všetky tu robíte tatarák a mne len chuť... možno urobím ten krok do minulosti.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. milujem tatarak, uz som to vzdala, alebo zosaliem alebo nie, ale surovej hovadziny v tejto forme sa nevzdam :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Odvážna elisabeth... budú ho mať U dvoch levov..?

    OdpovedaťOdstrániť
  8. u nás je tatarák silvestrovskou tradíciou, ale tu by som pre vzácnu návštevu hocikedy porušila /škoda, že som to nevedela/

    OdpovedaťOdstrániť
  9. hm, toto som nemala vobec citat :(
    horko tazko som na tatarak zabudla a teraz asi budem musiet absolvovat odvykaciu kuru ? mam nan neodolatelnu chut!
    maia, nepoznam ta, ale nemohla by si sem hodit k wabovi recept na ten falosny? mnam! Ď!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. mária, to nič, ešte bude príležitosť, nevedel som, že máte také pekné a chutné zvyky...

    sasanka,súhlasím, ak by to bol rozsiahlejší recept, môže mi ho poslať na mail (mám ho v profile) a zverejním ho ako spot.. halo, mia...

    OdpovedaťOdstrániť
  11. ja teda ZJEM všetko okrem držiek. Rada skúšam nové, zvláštne chute. A tatarák milujem naďalej.

    OdpovedaťOdstrániť