2008/05/14

Rovnosť a spravodlivosť

Čakajú ma rušné dni. Dnes bol posledný deň, keď som si na väčšinu povinností povedal, že aj zajtra je deň. Hlavný program - film v televízii mi sadol do relaxu, bol to rodinný film ktorý nebudem opisovať, len toľko, že v závere sa objavila aj slza dojatia a nemyslím tým slzy na obrazovke...

Je to zvláštne, čo človeka dokáže dojať a čo to vlastne dojatie je? Podľa slovníka dojať znamená silno citovo zapôsobiť, vzrušiť, pohnúť.. (rozplakať sa od dojatia). Keby som to rekapituloval, tak to dnes nebolo silné citové zapôsobenie, aspoň nie tak, ako by som si to ja predstavoval, vzrušenie to tiež nebolo, nebola to žiadna erotika... pohnutie by možno sedelo...

Pohnutie z perfektného a hlavne presvedčivého a dokonalého hereckého výkonu, z dobre napísaného príbehu o spravodlivosti a bezpráví... A tu by som sa chcel zastaviť. Dojímajú ma (nás) príbehy, v ktorých ide o bezprávie, ale nakoniec zvíťazí láska šťastie a spravodlivosť.

Je to jednoduché, sú to sympatie s tými slabšími, je to akýsi stádový spoločenský cit spolupatričnosti a rovnosti ľudí. Keď to hovorím, nemyslím na rovnosť v bohatstve materiálnom, ani v rovnakosti údelu. Myslím na rovnosť v šťastí, na rovnosť v láske a v pocite naplnenia vlastného života, bez ohľadu na majetok a postavenie v spoločnosti, taký malý opak materializmu a socializmu.

2 komentáre:

  1. neviem, čoho sa dotýkal príbeh, ktorý si sledoval, ale ak mňa čosi vo filme i v bežnom živote dojme, určite je to v dôsledku toho, že sa akosi podvedome ,,vpasujem" do danej situácie alebo do roly aktéra,lebo je blízka môjmu naturelu alebo v tom hľadám isté súvislosti so svojím vlastným životom..samozrejme okrem hudby, ktorá ma dojíma z úplne iného dôvodu :))
    *
    rovnosť a spravodlivosť..nie som si istá, či slovo rovní v šťastí je pre mňa tým správnym slovom..snáď by som povedala, že sme si rovní v práve na šťastie, lásku i naplnenie vlastného života.. no či nám v tomto práve bude nadelené spravodlivo, to je asi len vo hviezdach.. ale čosi z tohto práva držíme aj vo vlastných rukách a či ho premeníme v skutočnosť, záleží iba od nás samotných... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. mia, ono je to možno práve tak ako so základnými ľudskými právami - každý človek má na ne právo, nárok, ale snažiť sa musí sám, lebo inak ho dav udupe...

    OdpovedaťOdstrániť