Stránky

28 marca 2011

Martinove štruktúry a detaily

Také je zameranie výstavy fotografií Martina Nikodýma. Maxi formát fotografií je pôsobivý, ale aj náročný na technické spracovanie. Nemyslím tým možnosti počítačovej digitálnej tlače, tie sú bez pochyby schopné všetkého, ale myslím na kvalitu prvotného záznamu na digitálny snímač. To znamená aj kvalitne kresliaci objektív a dostatočne veľký počet zosnímaných pixelov. Na makro zábery k tomu ešte špeciálny makro objektív. Čerešničkou na torte je potom videnie autora, jeho nápad a kompozícia.

Veľkoformátové fotografie Martina Nikodýma sú na prvý pohľad jednoduché, ale dá sa v nich nájsť autorský zámer. Zaujala ma napríklad štruktúra popraskanej vysušenej pôdy. Takmer pravidelné vzorky prasklín vypĺňajú plochu v perspektívnom zmenšovaní, ale v celej hĺbke ostré. Iný zámer je vidieť na zábere rozkvitnutej lúky s minimálnou hĺbkou ostrosti, ktorá vrství kvietky do dvoch rovín - ostrej a neostrej. Inak zvláštny je obraz púpav, na prvý pohľad neurčitá kompozícia núti pozorovateľa hľadať autorský zámer a ak sa podarí, nájde ho.

Je trochu rizikové takto opisovať výstavu fotografií, keď to nie je možné dokumentovať obrazom. Tak na záver spomeniem už len niektoré motívy, a môžete si ich vlastnou predstavivosťou vykresliť (pre mňa je to skúška vizuálnej pamäte) - pohľad zhora na kľačiacich moslimov v bielom, pohľad do koruny stromu so širokého uhla (pekné), jediný trs trávy, okolo neho okruh červenej zeme a zvyšok obrazu je suchá tráva (super). Mozaiku plní aj niekoľko vcelku zaujímavých detailov s rybami.

Na obraze vyplnenom chili papričkami sa mi zbehli slinky, ale na detailnom zobrazení červených baraních rohov som si všimol, že technika nezvládla kresbu v červenej farbe.Ešte hádam treba spomenúť detail obyčajného trávnika, zelená štruktúra, ale pre moje oko nič zaujímavé, len tá odvaha dať to na výstavu. Táto bola u mňa hodnotená najnižšie, ale vypočul som si aj presne opačný názor. Možno, že niekto má rád zelené...

Galéria aj z vystavených fotografií je na galery.art.sk
 

7 komentárov:

  1. No ja ti neviem, pozrel som si to, nejak ma to, až tak, neoslovilo. Skôr som fanúšik "fotografií okamihu", jednoducho vedieť kedy "zmačknúť" spúšť.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. pozrela som si tie fotky i na tejto adrese http://www.martinnikodym.com/fotogaleria_pohlad.aspx?c=16 .
    Pohľad na strom je veľmi pekný, no trochu ma rušia tie preexponované oblaky na ľavej strane. Niektoré z fotiek sú jemne povedané ,,odvážne" - nelákavé kuracie nohy alebo fazuľky :)
    Mne sa veľmi páči 9/25 - farbou, jemnosťou.
    Naživo a vo veľkom formáte sú však iste pôsobivé...

    -mia-

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Štruktúra pahreby je perfektná - farebne zladená lemujúcim kameňom a výrazná červeň, na ktorej hneď spočinie zrak, čo má za následok okamžitú aktiváciu iných vnemov. Fotografia je veľmi pôsobivá, až tak, že som si takmer poslintala klávesnicu :)
    Táto fotografia je v túto chvíľu čistá provokácia :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Gabriel, k tej fotke niet čo dodať, len škoda, že hladina gulášu signalizuje, že už začal chladnúť. Ja mám rád guláš hneď za čerstva :)
    Inak, s fotografiou je to vždy na diskusiu, čo sa komu páči. Tieto Martinove sú takým uvoľnením, hrou autora, keď ide len podľa svojho videnia a netrvá na žiadnej informačnej hodnote. To taká fotka kotlíkového guláša je skôr informácia o príjemnom víkende :) a je rozdiel, vidieť to na monitore, alebo v rozmere 1000x800 mm (cca).

    OdpovedaťOdstrániť
  5. mia, ty si zhodnotila Gabrielov guláš tak, že až po tvojom komentári som slintal :) S tými preexponovanými oblakmi sa asi nedohodneme, mne to pripadalo príťažlivé.

    Nie som odporca dodatočných úprav fotografií, práve naopak. Niekedy je funkčné aj prehnanie, alebo posun farieb v záujme dosiahnutia želanej atmosféry. Kto je proti vlastným úpravám, spolieha sa na úpravy svojho foťáku. Ja tvrdím, že fotografia má sprostredkovať nielen fakty, ale aj dojmy autora.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ,,Ja tvrdím, že fotografia má sprostredkovať nielen fakty, ale aj dojmy autora"
    S tým úplne súhlasím, lebo fotka môže zachytiť atmosféru, ale farebný obraz uložený v pamäti autora sa môže aj odlišovať od zachyteného a preto dodatočnou úpravou dodá fotke á ten svoj vnem v danom okamihu.

    OdpovedaťOdstrániť