Stránky

21 januára 2013

Slovom vážne

Dosť bolo vážnosti na tomto blogu, dosť bolo politiky a umenia v politike, či politiky v umení, dosť bolo aj vážnej hudby! Fíha, to posledné beriem späť, vážna hudba mi nevadí, ba práve naopak. Pri vážnej hudbe klasikov sa dobre myslí v mysli a niekedy aj v hlave. Práve včera som mal hlavu plnú klasiky, až som sa z toho zadychčal. Bolo to mojou chybou, lebo v snehovej kalamite treba na cestách použiť inú cestovnú kalkuláciu, ako v lete. Obzvlášť to platí pre Bratislavu.

V tejto sezóne (ne)šťastnej trinástky sa práve začali organové koncerty pod Pyramídou. To je dobré znamenie, aj keď ešte nestačili odhádzať sneh okolo pyramídy, už sa ide na vec. Ešte že je tá pyramída obrátená, inak by bolo viac snehu na odhadzovanie. Takže, ako hovorím, dobehli sme akurát presne na začiatok rozhlasového hlásenia stanice Devín o koncerte Christiana Schmitta z Nemecka.

Tu sa musím vrátiť k úvahám o organovej hudbe ako takej. Isteže som ju počul prvýkrát v našom kostole, ale vážne som ju začal vnímať až keď som si sám postavil malý organ pre vlastné neumelé improvizácie. Aj to prispelo k tomu, že teraz, keď som už pánom svojho času, som začal navštevovať koncerty skutočných majstrov.

Je potešujúce, že medzi našimi mladými organistami je aj niekoľko vynikajúcich žien. Z tých najznámejších môžem menovať Moniku Melcovú, Bernadettu Šuňavskú, Zuzanu Ferjenčíkovú. Teším sa aj na najbližší recitál pod Pyramídou, na Danielu Belancovú. Mužov sa neodvažujem menovať, hádam len z "klasikov" spomeniem:  Ferdinand Klinda, J.V. Michalko a potom aj Imrich Szabó. Z mladých Ľuboš Ihring, Peter Sochuľák a nezabudnuteľný Stanislav Šurín z koncertu so Slovenskou filharmóniou v Dóme.

Organová hudba musí mať niekoľko základných pilierov, jedným je samotný nástroj, druhým priestor, tretím skladateľ, jeho skladba a na vrchole tej pyramídy je interpret.

Z koncertných sál, či organov v Bratislave poznám "dôverne" sálu pod Pyramídou, Dóm sv. Martina a nový organ vo filharmónii. Okrem toho ešte poznám aj chrámové organy v Nitre u Piaristov, v Banskej Bystrici katedrálny kostol sv. Františka Xaverského a vo Zvolene kostol sv. Alžbety. Spočiatku bol mojou jednotkou organ pod Pyramídou, teraz sa rozhodujem medzi filharmóniou a Dómom sv. Martina, aj keď všetky považujem za vynikajúce nástroje a priestory, ale s istými počuteľnými odlišnosťami v maličkostiach. Zamyslieť sa nad tým, to dnes nie je mojim cieľom.

Sám seba považujem za náročnejšieho poslucháča organovej hudby, napriek tomu bol Christian Schmitt pre mňa novým poznaním. Jeho repertoár na tomto koncerte bol výnimočný, sústredený na (pre mňa) menej známe diela známych autorov. Odzneli diela Bartholdyho, Essla, Bacha, Vidora, Rotha a v závere oslňujúci Reger. Obecenstvo koncertnej sály bolo nadmieru spokojné a vyžiadalo si aj prídavok. Koncert bol vysielaný v priamom prenose na stanici RTVS Devín.

3 komentáre:

  1. Do zbierky spoznaných chrámových organov by bolo treba zaradiť/spoznať aj organ v Evanjelickom kostole v Košiciach (hrala tam pani Melcová) a organ v Dóme sv. Alžbety v Košiciach. Tam som si zas vypočula nádhernú hru španielskeho orgnistu Juana Maria Pedrero :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mia, máš pravdu, ešte mám pred sebou veľa nepoznaného. Tu som chcel pripomenúť hlavne slovenských interpretov.

      Odstrániť
  2. Samozrejme, v Košiciach sarodia talenty. Aj M. Melcová i B. Šuňavská začínali na košickom konzervatóriu u Mgr. art. Emílie Dzemanovej, ArtD - profesorky organovej hudby (Mgr. Emília Dzemjanová, ArtD. je profesorkou na Konzervatóriu v Košiciach,kde pôsobí už 26 rokov. Od roku 1982 úspešne vedie organovú triedu. Pozývajú ju ako známu odborníčku do porôt medzinárodných organových súťaží. Za dve učebnice modernej školy hry na organe jej Ministerstvo školstva SR udelilo najvyššie školské vyznamenanie, Medailu sv. Gorazda. Významný slovenský hudobný skladateľ Eugen Suchoň si vybral p. Emíliu Dzemjanovú za upravovateľku svojich skladieb z cyklu Kaleidoskop. Je jedinou organistkou, ktorá má v repertoári všetky organové diela Eugena Suchoňa. Vydala populárny Album organových skladieb, ktoré boli u nás dovtedy neprístupné a zaslúžila sa o propagáciu diel slovenských skladateľov. Pozoruhodná je aj jej koncertná činnosť doma i v zahraničí. Je uznávanou expertkou pri stavbe a rekonštrukcii organov a historické organy na východnom Slovensku popularizuje na DVD. Pani Emília Dzemjanová patrí k tým osobnostiam Košíc, ktoré sa zaslúžili o kultúru mesta a o jeho renomé. ).

    OdpovedaťOdstrániť