2011/02/17

Medvědi nevědí


Aktuality píšu:


"Ministerstvo životného prostredia chce eliminovať strety ľudí s  medveďmi. Rezort preto plánuje pripraviť záväzné predpisy..."


Medvede majú po chlebe, len sa musia naučiť čítať... 


...

2011/02/16

Habermannov mlyn

Jozef Poláček na webnovinách o tomto filme v úvode napísal: "Ústrednou témou je odsun pôvodom nemeckého obyvateľstva po 2. svetovej vojne." To je trochu nepresné, lebo odsunu Nemcov po skončení vojny je venovaná len úvodná a záverečná časť. Všetko ostatné, roky 1938 až 1945 je o príčinách odsunu, o hromadení negatívnej energie. Film hovorí o vyhranení charakterov ľudí vystavených brutálnej sile okupácie a vojnovým pomerom. V extrémne ťažkom období nadradenosti nacizmu prerastá u ľudí pocit poníženia do agresivity, ktorá sa po vojne zmení na rovnako krutú odvetu.

Film predkladá divákovi príbehy ľudí veľmi presvedčivo, bez ohľadu na ideologické postoje, akoby zo stanoviska nezaujatého pozorovateľa. Celý film, okrem úvodných a záverečných scén, sa zaoberá príčinami neskoršieho odsunu, hľadá pochopenie toho činu ako bezprostredné vyústenie predchádzajúcich pomerov. Viac ľudské tragédie a zlyhania, ako politické postoje. Viac pomsta, ako boj. Jednotlivé charaktery sú vo filme perfektne zvládnuté. Habermann sa správa ako podnikateľ a majiteľ mlyna. Snaží sa o akúsi neutralitu, byť nad vecou, ale napriek tomu skončí v rukách davu tragicky.

Zaujalo ma aj herecké stvárnenie starostu (Andy Hryc), postava ako šitá Andymu na mieru. V závere stojí za pozornosť postava slúžky Elišky (Zuzana Krónerová). Výborne zahral vo filme aj Karol Roden a Jan Hrušínsky. Prekvapilo ma, že film má inú verziu pre Českú distribúciu a inú pre Nemecko. V čom sa asi môžu odlišovať?

S technickou stránkou filmu som bol spokojný, dej má rýchly spád, kamera takmer klasická, čo mi vyhovuje. Jediným nedostatkom filmu je audio mix, ktorý nekladie dôraz na zrozumiteľnosť dialógov, ale na hudobný podmaz. Tento nedostatok sa bohužiaľ objavuje vo viacerých českých filmoch, ale aj v niektorých slovenských. Pôsobí to na mňa dojmom, že niektorí zvukári strácajú sluch. Ako pozitívny prístup po zvukovej stránke môžem uviesť napríklad film  "Ženy v pokušení". Je to síce úplne iný žáner, ale je pôžitkom vychutnávať si jeho dialógy.



Habermannov mlyn

Réžia: Juraj Herz
Hrajú: Mark Waschke, Karel Roden najml., Ben Becker, Hannah Herzsprung, Radek Holub, Wilson Gonzales Ochsenknecht, Zuzana Kronerová, Jan Hrušínský, Franziska Weisz, Andrej Hryc, Oldřich Kaiser,  Martin Stránský a ďalší.

2011/02/15

Kauza králik

Všetci sa už vyjadrili k Matovičovi, niektorí aj opakovane, tak prečo nepridať vlastné postrehy? Celý prípad je v súlade s kontinuálnym tokom našej politiky od ostatných volieb. Len Matovič zdanlivo zmenil  svoju rétoriku, už nenadáva na Fica, ale morálne zhadzuje bratov koaličníkov. Nieže by to bolo neuveriteľné, práve naopak. Táto "občianska" kauza mi však pripadá ako dobre rozohrané divadielko. Na javisku Matovič so Sulíkom a  Bugárom, v pozadí možno Ivan so svojimi súkmeňovcami úspešne koná v ich podstatných veciach.

Osoby a obsadenie kauzy občianstvo na Slovensku sa mi ukazujú v celkom zaujímavom divadelnom svetle. Bugár - pracuje na svojej nemennej agende, presadiť krok za krokom silu svojej menšiny. Sulík - tomu je to absolútne fuk, on sa v tom nevyzná (ako sám zdôrazňuje). Pre neho sú alfou a omegou šachy v odvodoch. Premiérka múdro mlčí (znamenie rýb?), až nakoniec príde s podmanivým úsmevom a populisticky povie k tomu pár teplých slov. Mikuláš, vraj diplomat "par excellance", už svoje povedal ešte keď bol v opozícii, ktovie ako koná teraz. Možno tiež diplomaticky mlčí a čaká, ako sa to vyvrbí.

Matovič sa medzitým mediálne ligoce ako vyleštená šerifská hviezda. Jeho agendou je búriť tiché vody zákulisnej politiky. Nutne sa potrebuje názorovo osamostatniť a oddeliť, inak by sklamal sám seba. Je rád, že ho konečne vyhodili z klubu, kde bol cudzím elementom. V kauze cudzieho občianstva, ako jeden z dvoch, nemohol nevidieť to čo je tak jasné, že to bije do očí. Nedorozumenia okolo hlasovania boli iba sladkokyslou omáčkou, ktorá sa servíruje cez médiá. Tie to vďačne berú. Málokto hovorí o podstate. Tak to býva, médiá píšu to čo sa od nich čaká. Chleba je málo, tak sa servíruje omáčka a hry.

V celom tomto prípade vychádza ako jediný štátnik pán poslanec KDH Radoslav Procházka. Svoj odborný a ľudský názor formuloval na verejnosti jasne a jednoznačne. Naviac má aj návrh na riešenie v súlade so záujmami Slovenska, zodpovedajúci právu a spravodlivosti. Matovič sa k nemu, ako logicky mysliaci človek musel pridať a slovami obyčajných ľudí pomenoval problém.
   

2011/02/11

Z prvej ruky

Včera som počúval diskusiu z prvej ruky na SRo (už RTVS), ktorú sledujem, dá sa povedať, že pravidelne. Reč bola o novele zákona o cudzom štátnom občianstve a o Matovičovom principiálnom stanovisku. Zaujímavé bolo, že Hrabko dosť vášnivo obhajoval koalíciu, až to vyzeralo na porušenie princípu verejnoprávnosti. Aspoň mne to tak pripadalo.

Dnes to mal oveľa ťažšie, lebo bola reč (aj) o vede a diaľniciach. Jeho hostia veľmi jasne argumentovali o nezmyselnosti a škodlivosti presunu peňazí z vedy na stavbu diaľnic. Že to môže zapríčiniť dlhodobé podfinancovanie vedy a tým aj stratu perspektívy rozvoja spoločnosti. Som za diaľnice, ale takýmto spôsobom nie, lebo som aj za vedu (a všetko čo sa pod tým pojmom skrýva).

Je to smutné, ale ukazuje sa, že PPP projekty na diaľnice neboli tým skutočným Čiernym Petrom. Možno sa časom ukáže čertovo kopýtko skryté v prekopaní celého systému financovania. Argumentácia, že naše deti by za diaľnice platili je úplne scestná. Každá generácia vždy platí svoj diel a nič nemá zadarmo. Tak to je vždy, platíme minulé dlhy, financujeme našu súčasnosť a čiastočne aj budúci život.

2011/02/10

Rodney žije

Myslel som si, že spolu s mojim obľúbeným seriálom odišiel aj dr. Rodney McKay z obzoru mojej obrazovky, ale nie je to pravda. Rodney žije, nie síce v obraze, ale vo zvuku určite.

V dnešnom seriáli "Vražedné čísla", ktorý sa vysiela v rovnakom čase ako sa vysielala Hviezdna brána, počúvam Rodneyho (0:50 min). Je to fajn, že niekto tak dobre známy ako on, na "oko" odišiel a hneď sa vrátil na "uši". Rozhodný, sebavedomý a zvučný hlas Libora Hrušku nemožno prepočuť.

Je to naozaj zvláštne, ako si človek dokáže spojiť reč herca z dabingu s konkrétnou postavou. Tak mi trochu bude chýbať obraz a temperament Davida Hewletta (dr. Rodney McKay) perfektne spojený s češtinou a temperamentom Libora Hrušku. Skutočný Libor Hruška mi však vôbec nepasuje k tomu hlasu a temperamentu, ale to možno iba preto, že ho nepoznám.

Možno budem preto tento seriál iba počúvať... Konečne, aj samotní česi hodnotia dabing Rodneya McCaya v podaní Libora Hrušku takto:  
- V ČR se na něho (Rodney McCay) asi nikdo lepší nenajde. Umí Rodneyho dobře vystihnout a i když má relativně jiný hlas, relativně to ani nevadí. Takže ok.
- Rodneyho známe již z SGC, Libor Hruška je pro něho asi nejlepší volba a těžko by hledali někoho jiného...