2009/01/01

Elisabeth v dóme

Už dávno mala byť v Dóme sv. Martina. Rozporcovaná zatiaľ čaká, kým sa ľady pohnú. Niečo z nej je zložené v dóme pod hradom, niečo v slovenskom Ríme a ten zbytok v Nemecku. To všetko som sa dozvedel z internetu, inšpirovaný novoročnou bohoslužbou v Dóme sv. Martina v Bratislave.

Už pred dva a pol rokom sa arcibiskup Sokol rozhodol vymeniť starý organ v dóme za nový. Ten pôvodný, historický 34 registrový organ z dielne Vincenta Možného, pochádza z roku 1880. Jeho nevýhodou bolo od začiatku akusticky nevýhodné umiestnenie v priestore pod vežou v dvoch skriniach. Smerom do chrámu sú vystavené iba drevené atrapy píšťal.

O histórii tohto organu je toho dosť popísaného na internete, sú tam aj odborné stanoviská k výmene. Osobne som sa stretol s dvomi odlišnými názormi na výmenu, jeden bol za a druhý proti. Potrebu nového organu obhajovala organistka Monika Melcová a protinázor reprezentoval Ľuboš Ihring, ktorý si myslí, že v dóme mohol ostať starý, aj nový organ.

Nech je to už tak, alebo onak, skutočnosť je taká, že starý organ je demontovaný a uložený zatiaľ v sklade v Trnave. Nový mal byť inaugurovaný na jeseň 2008, no ktovie či to bude hotové k tohtoročnej Veľkej noci. Karty zrejme zamiešalo aj rozdelenie Bratislavsko-Trnavskej arcidiecézy.

Nič sa už nedá vrátiť, preto jedinou cestou je nainštalovanie nového organu a dúfať, že bude, spolu s priestorom chrámu znieť ako najlepší organ na Slovensku, ako sa píše v niektorých článkoch. Zaujímavé je, že tie isté montážne obmedzenia, aké mal pôvodný organ, má aj tento nový. Na veži je totiž okno, ktoré má byť zachované.

Nový organ má mať v priestore pod vežou iba registre, ich zvuk sa šíri dobre aj z takéhoto priestoru (obdoba subwooferu v domácej akustickej sústave) a ostatné píšťaly sú umiestnenie čelne smerom do priestoru chrámu.

O historickej a pamiatkovej stránke som nechcel hovoriť, tá už bola nejakým spôsobom rozhodnutá, preto už iba niekoľko údajov k novému organu:

Hmotnosť celého nástroja je 9000 kg a stál približne 30 mil. Sk. Pre jeho krásu a ženskosť mu autor dal meno "Elisabeth". Bude mať 3 manuály, viac ako 60 registrov a 3806 píšťal. Najmenšia píšťala má 7 mm, najväčšia 9,7 m a bude vybavený najmodernejšou počítačovou technikou.

Autor organu Gerald Woehl navrhol nástroj tak, aby bolo okno vo veži výtvarne zakomponované a hlavný vrchný stroj bude umiestnený pod gotickým oblúkom v dvoch skriniach smerovaných do priestoru dómu.

Záverečná otázka znie: Stretneme sa na Veľkú noc v dóme s Elisabeth?

5 komentárov:

  1. Už len aby ho namontovali (alebo ju? - keď Elisabeth, tak asi ju :-) ). No a ten pôvodný - akože si to napísal? - Časť je v dóme pod hradom, časť v Trnave (len kde?) a časť v Nemecku. A neskôr píšeš, že je uložený v Trnave. Tak ako to vlastne je?
    Chudák Sokol, nie som jeho fanúšik, ale už mi je ľúto, ako sa doňho všetci obúvajú. A niekedy aj nezaslúžene. Tvoja drobná zmienka o ňom v tomto článočku tiež môže vyvolať "búrku v šerbli". (ospravedlňujem sa za to drsné slovné spojenie, ale u nás v Trnave sa to bežne - v istej situácii - používa.)
    :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Silviah, želám ti šťastný a úspešný nový rok 2009...

    K téme organu iba pár poznámok:

    - napísal som, že pôvodný, demontovaný organ je uskladnený v Trnave

    - napísal som, že nový organ je dodaný a časť z neho je uskladnená v dóme, časť v Trnave a niektoré elementy sú ešte v Nemecku

    - Sokola som v článku spomenul len vo faktickej súvislosti s organom, nemám záujem na žiadnej "búrke v šerbli", osobne som rád, že Bratislava bude mať v dóme nový kvalitný nástroj a je mi jedno, či sa o to zaslúžil Sokol, alebo niekto iný.

    - Okolo tohto prípadu bolo v médiách dosť polemík, argumentovalo sa na oboch stranách, ale rozhodnutím pamiatkárov a demontovaním organu to už podľa mňa patrí do histórie.

    - Všetky informácie som čerpal zo stránok, na ktoré linkujem, môžeš si to porovnať. Je výborné, že sú tam aj odborné stanoviská a niečo o projekte na stránke autora, takže vcelku si možno konečne urobiť reálnejší obraz o situácii. Aktuálny stav inštalácie organu môže byť samozrejme odlišný od týchto informácií...

    Naozaj by som sa rád zúčastnil na inaugurácii nového organu v dóme a v súčasnosti predpokladaný termín Veľkej noci mi vyhovuje... :)

    Skoro sa hanbím, že naposledy som bol v Dóme sv. Martina niekedy v polovici minulého storočia :) a dávam si novoročné predsavzatie, že pri najbližšej príležitosti tam zájdem.
    Som rád, že moja zmienka o organe vyvolala tvoj záujem..

    OdpovedaťOdstrániť
  3. A mozno matku dvojciat presvedcis, aby na Velku noc do Domu dosla... :-P

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Lev, že ty myslíš na jednu konkrétnu elisabeth... ? dúfam, že aj ona príde... :)

    OdpovedaťOdstrániť