2009/09/28

Pandémia

Pandémia je epidémia, ktorá sa rozširuje na geograficky rozsiahlom území, dokonca medzi kontinentami a celosvetovo. (wikipedia)

Svetu hrozia rôzne pandémie, presnejšie, hrozia hlavne ľudstvu. V súčasnosti napríklad svinská chrípka, AIDS a čakajú ďalšie, ktoré ešte nepoznáme. Ľudstvo však nie je vystavené len telesným neduhom, pandémie hrozia aj v iných sférach civilizačného procesu, teda aj v kultúrnej a spoločenskej sfére.

Pandémiu, ktorá svojho času postihla Čínu máme ešte v živej pamäti ako "kultúrnu revolúciu" pod vedením Mao Ce-tunga... Narobila u nich doma veľa škody, ale možno ich aj poučila a stali sa voči podobným pokusom imúnnymi. Nás a "šestinu sveta" v minulom storočí nakazil vírus komunizmu a fašizmu. Nákazu sme prekonali, len nie je isté či sme imunizovaní.

Vrátili sme sa do lona západnej civilizácie, kde sme v podstate vždy patrili a s vervou sme sa nechali naočkovať novým vírusom dravého kapitalizmu, ktorý už dlhšie gniavi pandémia reklamy. Reklama v médiách je chorobou, na prvý pohľad neškodnou, ale pomaly a iste narúša psychiku jednotlivcov a spoločnosti.

Súdiac podľa reklám v našich televíziách, cieľovou skupinou sú analfabeti bez vlastného názoru, so sklonom k imbecilite. Časť reklám je zameraná špeciálne na deti a tak je ohrozovaná aj ich výchova. Pandémia sa šíri a nadobúda globálne rozmery. Účinky sú podobné ako v neslávne známej čínskej kultúrnej revolúcii, strácame schopnosť rozlišovať pravdu a lož.

Existuje vakcína proti reklame? Začali už farmaceutické kolosy vyvíjať liek? Pochybujem, že taký liek existuje, lebo ani šoková terapia krízou nepomáha. Raz však ľudstvo zmúdrie a niekedy v ďalekej a možno už v blízkej budúcnosti zmizne zo sveta médií reklama a aj verejné priestory budú čisté ako čerstvý sneh.

Z reklamy sa stane intímna záležitosť internetu a vyhľadávačov, ktoré na požiadanie poskytnú všetky potrebné a pravdivé informácie z databázy o výrobkoch a službách. Podrobnosti vymyslia programátori budúcnosti. Stačí vysloviť želanie. Nebude existovať žiadne spojenie medzi informačnou, či zábavnou televíziou a reklamou, spoločnosť sa uzdraví.

2 komentáre:

  1. posledné dva odstavce by som zaradila do kategórie ,,zbožné prianie", ktorá odzrkadľuje aspoň malinkú nádej, očami pesimistu by som povedala, že je to fikcia alebo utópia...
    Skôr to smeruje k tomu, že sa koncipovanie reklamy priblíži charakterom a dĺžkou k pôvodným programom alebo naopak, že sa programy skôr-neskôr stanú dlhotrvajúcimi reklamami , kde už naozaj ( v duchu tvojej vety) ,,stratíme schopnosť rozlišovať pravdu a lož", teda aspoň poniektorí...
    zatiaľ je to v štádiu, kedy reklame vyhradený čas počas vysielania programu ja využívam na odskočenie si do ,,nutnej miestnosti" :), ku krátkemu vyvenčeniu mojich dvoch feniek alebo k nakuknutiu do chladničky.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak to mi je ťa ľúto, keď musíš každú chvíľu venčiť fenku, ak náhodou pozeráš film na komerčnej TV.. to je jediný kvázi zmysel reklamy, že ťa odoženie od televízora a preruší niť filmu :)

    OdpovedaťOdstrániť