2010/09/14

Next, perpetum mobile

Vo finančnom svete sa uplatňuje technológia "perpetum mobile". Stačí vystopovať vzájomné pôsobenie elementov v danom okruhu a podľa princípu na akom je postavený urýchľovač elementárnych častíc to roztočiť. Po vložení príslušnej finančnej energie obiehajúce peniaze v okruhu začnú na seba narážať a množiť sa. Potom sa správne nastavia príslušné výstupné odbočky a lapače. Tak nejako na mňa pôsobí zámer spoplatnenia internetového obsahu. 

Všetko vo vesmíre je energia a hmota, len ľudské myšlienky a nápady sú nehmotné. Hmota sa pohybuje a premieňa na energiu, potom naopak, ale nikdy sa podstata nerozmnožuje a nestratí. Preto ešte nebol patentovaný žiaden využiteľný princíp večne sa točiaceho stroja. Chvíľu však taký systém môže perfektne fungovať. Keď fukneme do vrtuľky roztočí sa, ale bez vetra sa po chvíli zastaví. Náš vietor je však zvyčajne zadarmo. Takže k tomu, aby spoplatnenie internetu fungovalo, je potrebné, okrem nápadu a iniciácie, naraziť aj na bezplatný vietor...

A to sme u podstaty veci, ako o tom hovorí Tomáš Bella v článku na strategie.cz„Na prvé počutie to znie absurdne, spoplatniť užívateľov, ktorí sú pre vás najdrahší, pretože vám vytvárajú obsah...". Prvá fáza kolotoča sa začala na Slovensku v roku 2004 v denníku SME spustením čitateľských blogov. Od začiatku to bol sympatický počin, ako občasný dopisovateľ novín aj v minulosti som to chápal ako dobrý nápad, trochu podobný starým praktikám novín, ktoré si vážili svojich dopisovateľov.

Dopisovatelia novín boli v minulosti odmeňovaní honorovaním zverejnených príspevkov, čo bolo na minulé časy skôr symbolické, ale predsa. Projekt blogov, ktorý spustili SME v roku 2004 bol nadmieru úspešný, noviny získali "viac ako 10 tisíc autorov pracujúcich zadarmo". To je fakt úspešné "perpetum mobile" a točí sa dodnes, bez zdanlivého prísunu energie, dokonca niekedy sa zdá, že jej má prebytok...

Zdokonalené "perpetum" spoplatnenia obsahového webu je iste ambiciózny, ale aj rozporuplný projekt a práve v tej rozporuplnosti "perpetua" je jeho záludnosť. Ráta s prísunom energie dobrovoľných prispievateľov, ktorý si však za prístup budú platiť niečo naviac. Myslím si, že bezplatný internet neexistoval nikdy, lebo všetci sa pripájame za poplatok svojmu poskytovateľovi. Teraz ide o to, oddeliť systém od (časti) obsahu. V tom je riziko, že budeme platiť dvakrát... Samozrejme, len za "bonusový" obsah, ale to je jedno.

Tak ako sa hovorí o zjednotení výberu poplatkov pre viaceré weby, tak by sa mohlo zjednotiť aj platenie za prístup s platením za obsah, ale to by bol "big-big" problém, ako triediť a rozdeľovať zisky, lebo o to v podnikaní ide v prvom rade a kde sa delia peniaze, tam je problém. V biznise platí občas to isté ako v politike - rozdeľ a panuj... Druhou fázou je potom sceľovanie a to sa podľa potreby opakuje...  To by však už bolo o niečom inom. Držme si palce, aby sme prežili Nový rok 2011 v pohode a aby nespoplatnený obsah bol, napriek víziám, kvalitnejší, ako ten druhý...  :)

3 komentáre:

  1. Či chceme, či nie, myslím si, že príde doba, keď sa bude musieť za väčšinu (zaujímavého) obsahu na internete platiť.
    Pionierske časy nadšencov už zrejme odchádzajú...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vývoj nezastavíme, koleso dejín nemá spiatočku a šidlo vo vreci neutajíš :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. **Bella: Podmínky jsou tu extrémně vhodné. Na tak maličkých trzích, jako je Slovensko i Česko, stačí, když se dá dohromady několik velkých vydavatelů. V principu už pak (neplatící) čtenář nemá kam jít.“ „Ale nechceme to stavět jen na tom, že čtenáři nezbude nic jiného než zaplatit,“ dodává vzápětí**
    Domnievam sa, že poslednou zľahčenou vetou Bella presne zadefinoval podstatu svojho podnikateľského zámeru a ponuka prínosu kvalitného obsahu je iba lákavou reklamou pre tento biznis. A reklamy, ako vieme, nie vždy korešpondujú s tým, čo v skutočnosti dostaneme...

    OdpovedaťOdstrániť