2022/01/22

Fotografia

Fotografia je fenomén starý približne 196 rokov. Podľa definície je fotografia umenie i veda využívajúca svetlo k vytvoreniu trvalého obrazového záznamu. Pôvodne sa to dialo chemickým procesom, dnes hlavne pomocou snímacieho čipu. Klasická fotografia na svetlo citlivý film bola iste náročnejšia, bolo treba nastaviť expozíciu v závislosti na svetelných podmienkach, buď odhadom, alebo pomocou expozimetra. Neskôr to všetko zvládala automatika, bolo treba nastaviť len citlivosť filmu. 

V digitálnej dobe netreba nič nastavovať, všetko riadi automatika (malý robot schovaný vnútri aparátu). Ani zaostrovať netreba. Pamäťové médiá obsiahnu veľké množstvo záberov, tak ani šetriť miestom nie je treba. Je to obrovská výhoda a zjednodušenie, ale na druhej strane to zvádza fotografa k neuváženému "cvakaniu", veď doma sa z toho niečo vyberie (tiež to tak robím). Doma je s takou databázou fotografií potom viac roboty ako pri fotení v teréne. Tak, či onak, dôležitý je len výsledok. 

Fotografia musí povedať niečo o objekte fotografie, ale aj o autorovom pohľade na svet, ak má byť dobrá. Osobitným prípadom je dokumentárna fotografia, ktorá má hlavne verne zobrazovať danú realitu. Druhý protipól je "umelecká fotografia". Na tú sa kladú zvýšené estetické požiadavky. Mala by formálne aj obsahovo smerovať k dokonalosti. Ľahko sa to hovorí, ale život nie je čierno-biely. Čiernobiela fotografia je zvláštny druh fotografie, niekedy má opodstatnenie, ale vyžaduje si špeciálny prístup a jasný zámer.

Neznamená to, že keď farebnú fotografiu zbavíme farieb, dostaneme čierno-bielu. Tak to nefunguje, lebo č-b fotografia má trochu iné vyjadrovacie prostriedky a postupy. Ostáva už len čosi povedať o obrazovej kompozícii, ktorá je aj u fotografie nadmieru dôležitá. Dôležitý je aj názov fotografie. Kompozícia je samostatná pasáž z fotografického umenia, tak radšej z nej na dnes vycúvam. Vlastne som chcel písať o niečom úplne inom (už neviem o čom), ale k tomu som sa nedostal ani pol slovom.

Po dlhých rečiach ešte pár ilustrácií z archívu:


2022/01/21

Ľudia robia kraviny

... podceňujú lavíny. To nie je odraz reality, len som si zaspomínal na Ivana Mládka. Ľudia hlavne pracujú, aby mali z čoho žiť. Práca je, svojim spôsobom, náplňou života. Niekto si môže myslieť, že podstatný je v živote relax (láska), spoznávanie krajín a ľudí, ale to je len, ako sa kedysi hovorilo, nadstavba. Jedno bez druhého by človeka naozaj netešilo. Všetko s mierou, to je základ. Nuda je hádam horšia ako práca. Kto to nezažil, neuverí.  

V našich mladých časoch sme každý deň v škole spievali "Pieseň práce": 

Tá práca matka pokroku a s ňou armáda po boku...

V originále je "armáda otroků", ale ja si to takto pamätám. Heslá o práci využívali aj iné režimy a nikdy v nich nešlo o potešenie z práce. Keby som to mal spievať dnes, armádu by som rozhodne z práce vynechal. Keď pracuje armáda, je zle a možno aj najhoršie. Na prácu by sme v modernom svete najradšej poslali "roboty", ako to vymyslel Karel Čapek už v roku 1921 vo svojej sci-fi dráme RUR. 

V roku 1920 sa narodil vedec a spisovateľ sci-fi románov Isaac Asimov, klasik žánru sci-fi a vynálezca "nultého zákona robotiky" pre humanoidné roboty. Humanoidný robot po ňom neskôr dostal meno ASIMO.

Od Asimova sa môžeme poučiť aj v inom - nikdy vraj nemal dosť vtipov a humoru.

Všetko na našom svete bolo vymyslené dobre, bohužiaľ "ľudia robia kraviny" (I.M.) a všetko dobré hneď preinačia na zlé, proti niekomu. Tá premena dobrého na zlé však vždy trvá nejakú dobu. Dnes je vo svete techniky a robotiky veľa dobrého (napríklad, "slobodný" internet), tak sa tešme optimisticky, že to ešte chvíľu vydrží.

  

2022/01/20

Tiene, časť druhá

Duša a telo sú spojené do jedného celku, len dušu nie je na prvý pohľad vidieť. Na detailné pozorovanie duše sa sústreďujú psychológovia, psychoanalytici a psychiatri. Tí posledne menovaní sa vlastne zameriavajú až na následky porúch duše. Psychológovia sú vzdelaní ľudia, zameraní na vedu študujúcu kognitívne procesy a afektívne stavy (Wikipédia). Z tej definície nie som múdry, ale v praxi som poznal zopár psychológov, najmä pri testoch, ktoré nám občas dajú urobiť naši vedúci. 

Poznal som psychológa, bol to kamarát, ktorý ma jednu hodinu presviedčal, aby som sa zapojil do istej pyramídovej hry (nemenujem). Vysvetlil mi všetky výhody toho kroku a boli to obrovské perspektívy blížiace sa k šesťcifernej hodnote vtedajšej meny. Za celý čas rozhovoru neobjavil ani jednu jedinú nevýhodu. Nepresvedčil ma, lebo som to považoval za sci-fi. Neexistujú na svete veci, ktoré by nevrhali nejaké tiene... Tieň síce nič nehovorí o podstate, ale dáva možnosť tušiť niečo o forme. Bez tieňa je narušená rovnováha sveta. 

Tiene na duši sú iba chybou v programe a sú relatívne. Einstein musel o tom niečo vedieť, keď vymyslel teóriu relativity. Podobne relatívny je aj pojem "normálnosť". Pozrieme sa do zrkadla a vidíme normálneho človeka, ale keď kráčame ulicou, sme radi, že všetci, ktorých stretneme, sú iní. Na prvý pohľad je každý normálny, ale nie podľa mojej normy zo zrkadla. 

Možno sa podobáme v duši. Hovorí sa, "stretol spriaznenú dušu", a myslí sa obvykle na niečo iné... Berieme rôznorodosť ako fakt a tomu sa hovorí tolerancia. Ale čo je empatia?  Trochu viac ako tolerancia, lebo ide aj o pochopenie duše toho druhého, ani nie o spriaznenosť, len o pochopenie. Pochopte, že toto sú len moje laické úvahy. Sľubujem, že sa polepším a nabudúce budem písať o "niečom inom". 

 

2022/01/19

Tiene

Už na začiatku tejto série každodenností som zverejnil nesmelú výzvu na poskytovanie námetov pre vážne i nevážne úvahy o čomkoľvek. Aj "o čomkoľvek" je dobrý námet, ale ťažký, preto si ho nechávam na neskôr, nech ešte trochu dozreje. Dnes je tu malá slávnosť, dostal som prvý čitateľský námet s jednoduchým názvom "Tiene". Dalo by sa povedať, či napísať, podľa českej kreslenej rozprávky "A je to". Alebo niečo ako Pat a Mat, ale to som už použil.

Ku stvoreniu tieňov nie je treba skoro nič, ale svetlo je bezpodmienečne nutné. Tiež je nutný objekt, alebo subjekt, ktorý tieň vrhá. Bez svetla niet tieňov. Svetlo a tieň, to je ako dobro a zlo, alebo láska a nenávisť. Niekto hovorí, že bez svetla niet šťastia v živote. Žijeme na svete, ktorý bez svetla nie je možný, teda táto základná podmienka šťastia tu je automatický prítomná. Podobne je to aj s láskou, aj tá je tu automaticky prítomná. Alebo nie? Láska má mnoho foriem, existuje nekonečné množstvo prejavov lásky. Aj jej tieňov...

Mnoho reálnych veci sme si preniesli do zástupnej formy slov, ktoré sú často len len slovami, ale nejako sa musíme dorozumievať, sme tvory spoločenské.

 (pokračovanie zajtra a možno aj o tieňoch na duši).

2022/01/18

Denníky

Kedysi dávno bolo zvykom dievčat, že si písali denník. Vraj je to užitočná vec, ako píše istý bloger na blogovisku sme.sk. Poväčšine som s ním súhlasil, aj keď pod pojmom denník si možno predstavovať všeličo. Tie dievčatá si kedysi písali pekné denníky, dali si do nich vpisovať rôzne venovania od kamarátok, spolužiakov a aj od iných spriaznených duší. Do ich denníčkov sa aj kreslilo (kytice a tak podobne). Najčastejšia fráza, ktorá v denníku nesmela chýbať bola: "Môj denníček v úcte maj, listy z neho netrhaj". Básnické črievko sa hodnotilo už vtedy. 

Odkiaľ to všetko viem? Mal som tri sestry. Aj dospievajúce dievky si občas ešte písali denník, ale už to neboli detské veršovačky, skôr intímne záležitosti, ktoré neboli určené pre širšie okolie. Mali charakter spovedníka. Obvykle sa končili, pri prvej (či poslednej) vážnej známosti a ocitli sa v koši (v skartovačke), pre istotu, lebo ako sa v rozprávkach hovorí: "Potom sa vzali a žili šťastne až do smrti". Dospelácke denníky skoro vymizli, ale príchod internetu a blogovania im dodal novú energiu. 

Internetové denníky už nie sú to, čo kedysi bývali denníčky. Sú to, viac-menej vážne pokusy o literárnu tvorbu, zväčša neumelé, niekedy úprimné, ale aj fabulované (vymyslené). Vraj tak autor najlepšie spoznáva sám seba. No, skúste si niečo zo svojich zážitkov napísať a potom to po sebe prečítať. Môžete byť prekvapení. Veľmi zaujímavé je aj čítanie svojich výtvorov po dlhšom časovom odstupe. Nielen, že sa dozviete o sebe aj to, čo by ste inak nevedeli, ale sa aj dozviete "kto som a kam kráčam" a zabavíte sa. 

Poznám to dobre z mojich wabovín. Nezáleží na tom, koľko čitateľov si ma otvorí, ja to čítam, ako by to napísal niekto neznámy... Po rokoch som si dal vytlačiť súbor vybratých článkov (fejtóny, eseje, poviedky, či len denníky?). Na literárnej forme až tak nezáleží, ide aj o zrkadlenie histórie doby, v ktorej boli písané. Doba sa zákonite musí prejaviť v príbehoch, lebo súvislostiam sa nikdy nedá vyhnúť. 

Uvedomujem si, že táto doba s tvárami zahalenými, je historicky archívne (vo videách) znehodnotená už od začiatku. A to by hádam mohla byť bodka za dnešnou úvahou, historický odkaz na okolnosti doby.