2007/10/20

Dule

Keďže som už zjedol posledné papriky a rajčiny z vlastnej záhrady, tak som sa prvýkrát po dlhom čase pozrel na trh.

Ponuka bola celkom slušná, paprika sa dala nakúpiť za 15 až 20 korún, rajčiny od 15 do 40 Sk. Tie lacné za nič nestáli, tie drahé mi nepripadali príliš výhodné, ale natrafil som na cenu 18 Sk, trhovník sa ich už chcel zbaviť, tak som kúpil skoro 3 kg za 40 korún a sú veľmi pekné, zdravé...

Inú zeleninu som nekupoval, iba pár kúskov brokolice do dnešnej polievky a pár dúl od môjho dodávateľa tabakových priesad... To už mnohí hádam ani nevedia, čo za ovocie sú dule.

Dula (Cydonia) je za surova nejedlá avšak upravená chutí výborne. V starom grécku bola symbolom lásky a plodnosti. Čerstvé plody sú nejedlé, ale sušia sa nakrájané na lupienky pri teplote do 50 °C.

Semená dule sa nejedia, lebo obsahujú toxické látky. Sušené plody sa používajú pri žalúdočných problémoch a bolestiach krku, ďalej proti hnačke a krvácaniu. Robia sa z nich výborné kompóty, a marmelády.

Dule sa dávajú do skríň, bielizeň prevoňajú a ich vôňa zároveň odpudzuje hmyz, takže sa dajú použiť ako ochrana proti moliam..

6 komentárov:

  1. dule som jedávala u môjho učiteľa v prvej triede. Prvý a posledný raz. Odvtedy som ich nikde nevidela a samozrejme ani nejedla.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. kedysi som z nich robievala kompót..vôňa kompótu i jeho chuť je nezameniteľná a vynikajúca. Je to na prvý pohľad drsné ovocie, no po vhodnom pôsobení naň sa zázračne mení..skoro ako človek :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. :) mám iba 5 kusov, čo je niečo cez 1 kg, tak to asi bude iba trocha lekváru na priamy konzum..... mňam

    OdpovedaťOdstrániť
  4. som to v zivote nevidela.. ale ked je ako vravis, proti moliam ziadny disputat..fajn vec. len mi napadlo, ci to v skrini nezhnije?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Oj, dule ja poznám! Niekedy to bol môj najobľúbenejší kompót. Aj včera sme ho jedli ku francúzskym zemiakom. Akurát, že u nás duly voláme bižalmy.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. maroško, kompót je výborný, mám ho rád.

    sasanka, mávali sme kedysi dule v skriniach, nepamätám sa, že by zhnili.. ale každý rok ho treba vymeniť za čerstvé... :)

    OdpovedaťOdstrániť